Hoewel de eerste scooter in Duitsland al in 1919 gebouwd werd, werd de scooter in Europa pas in de jaren 50 bekend en geliefd. Vooral dankzij de Vespa van Piaggio. De eerste Vespa werd in 1946 gemaakt en moest een goedkoop, klein en robuust transportmiddel met een verborgen motor zijn. Bovendien stamde het typisch gevormde voorspatbord van het landingsgestel van een oorlogsvliegtuig af. Dat was niet verwonderlijk, aangezien Piaggio Aero oorlogsvliegtuigen produceerde. Naast de Vespa heeft Piaggio onder andere de scooters Beverly, Carnaby, Fly, Liberty, X7 tot X9 en de driewielige MP3 op de markt gebracht.
Na het succes dat de Vespa met zijn zelfdragende metalen carrosserie bracht, volgden er natuurlijk meer Vespa modellen en verschillende motoren. Bovendien breidde Piaggio zijn scooter productpalet in de loop der jaren uit met andere modellen en ook andere merkbenamingen. Terwijl Piaggio met het merk Vespa trouw bleef aan de traditie, kenmerkten de scooters die onder het gelijknamige fabrikantmerk Piaggio gebouwd werden zich eerder door een stalen buizenframe en een kunststof carrosserie. Scooters van het merk Piaggio zijn er al met een cilinderinhoud vanaf 50cc, het merk Vespa begint pas bij 125cc. Verder is er ook nog het merk Gilera, maar veel modellen van dit merk vormen al een combinatie tussen een scooter en een motorfiets.
De Piaggio scooter Liberty kwam in 1997 op de markt. Het is een stadsscooter met grote wielen, die ondanks dat wendbaar is en daarom perfect is voor het rijden in de binnenstad. Hij wordt, net als de kleine Piaggio Fly, gezien als een voertuig dat vooral geschikt is voor dames. Hij is verkrijgbaar met een viertaktmotor met een cilinderinhoud van maximaal 125cc.
De Piaggio scooter Beverly wordt sinds 2000 gebouwd. Hij is iets groter dan de Carnaby en is daardoor ook comfortabel voor grotere personen. De Beverly hoort tot de zogenaamde high-wheel scooters en heeft een typische, schuin omhooglopende zitting. Deze lijkt al erg veel op de zitting van een motorfiets. De Piaggio Beverly is verkrijgbaar met een cilinderinhoud van maximaal 500cc.
De Piaggio scooter Carnaby is verkrijgbaar sinds 2007. Hij is gepositioneerd tussen de Piaggio Fly en de scooter Beverly. Tot zijn bijzondere kenmerken horen een lager liggende zitting, grote wielen en een groter stuur, waardoor hij aan de scooters uit de jaren 60 doet denken. Hij is verkrijgbaar met verschillende viertaktmotoren en met een cilinderinhoud van maximaal 200cc.
De Piaggio scooter X7 wordt sinds 2008 gebouwd en is een compacte Gran Turismo scooter met een cilinderinhoud tot maximaal 250cc. Zijn grotere broer, de Piaggio X8, is sinds 2004 verkrijgbaar en staat bekend als de scooter met kofferruimte. Hij is de opvolger van de Piaggio Hexagon. De Piaggio X9 kwam al in 2001 op de markt en hij geldt nog steeds als vlaggenschip onder de grote scooters met een cilinderinhoud van 500cc.
De Piaggio MP3 werd in 2006 geïntroduceerd. Piaggio presenteerde daarmee een geheel nieuw voertuigconcept: de driewielige scooter. De MP3 beschikt over één achterwiel, maar heeft twee voorwielen. De scooter Gilera Fuoco 500 van dochterbedrijf Gilera is een soortgelijk model. De MP3 is verkrijgbaar met een cilinderinhoud tussen 125 en 500cc. Sinds 2009 is de scooter ook met hybride aandrijving verkrijgbaar. Zo heeft Piaggio niet alleen maar iets nieuws gecreëerd met de MP3 zelf, maar heeft het bedrijf ook de hybride aandrijving bij scooters geïntroduceerd.