Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mg-tf-l-01.jpg

MG TF

1 / 2

MG TF Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto MG TF, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.6 - 10.2s
Maximumsnelheid:190 - 220 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):169 - 199 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.1 - 8.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3943 x 1628 x 1261 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:215 - 275 kg

Met de MG TF herinnert de fabrikant aan de klassieker uit de jaren '50

De Britse sportautofabrikant MG was langer dan een halve eeuw het toonbeeld van Engelse roadsters die dankzij hun lichte carrosserieën niet aangewezen waren op pk-krachtige aandrijvingen om voor het gewenste rijplezier te zorgen. Lees meer

Interesse in een MG TF

MG TF tweedehands auto
MG TF dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De passagiers van de tweezitter vonden de tijdloos mooie vorm van de auto belangrijker dan het interieurcomfort en de boordelektronica. Ze hadden er dan ook geen problemen mee om het stoffen dak van hun roadster met de hand te moeten openen. Het rijden in een roadster van MG was vooral een kwestie van stijl. Maar in een steeds mondialer wordende auto-industrie was dit alles echter niet genoeg om de MG roadstertraditie in leven te houden. Toen de productie van de MG MGB in 1980 beëindigd werd, werd daarmee tegelijkertijd ook afscheid genomen van een bedrijfsmodel. MG stopte namelijk met de productie van roadsters en werd voor enkele modellen voortgezet als merk van het Rover-concern. Pas kort voordat BMW de MG Rover Group in 1994 kocht, werd MG weer geactiveerd en werd er een nieuwe generatie roadsters ontwikkeld. Om de markt te testen verscheen in 1992 allereerst de MG RV8. In 1995 werd de hierop gebaseerde MG F gepresenteerd. Deze kreeg in 2002 de van een historische serie stammende naam MG TF en werd tot 2005 gebouwd werd. Twee jaar later zette de nieuwe Chinese merkeigenaar de productie van de MG TF weer voort.

De historische modellen van de MG TF

De naam van de serie MG TF stamde af van de roadsters die de fabrikant tussen 1953 en 1955 geproduceerd had. Deze slechts 3,73 meter lange en amper 900 kilogram zware roadsters met hun elegant gewelfde spatborden en chromen radiatorroosters waren de laatste exemplaren van de midden jaren '30 verschenen T-Type van MG. De eerste generatie van de MG TF werd aanvankelijk uitgerust met een 1,3 liter motor met 42 kW ( 57 pk). Tegen het einde van de productieperiode kreeg de MG TF een grotere 1,5 liter motor met 46 kW (63 pk). Daarmee haalde hij een maximumsnelheid van circa 130 km/u. De MG TF werd in 1955 opgevolgd door de MGA waarmee de Britten een totaal nieuwe generatie roadsters presenteerde die net als hun opvolger MGB klassiekers uit de autogeschiedenis werden.

De tweede generatie van de MG TF wordt in 2002 gepresenteerd

Toen de verkoopaantallen van de in 1995 gepresenteerde MG F zich succesvol ontwikkelden kozen de marketingstrategen van Rover en de toenmalige eigenaar BMW ervoor om deze eerste nieuwe ontwikkeling van MG in bijna twintig jaar een nieuwe naam te geven. Hoewel de vanaf 2002 in MG TF omgedoopte roadster niks gemeen had met de T-Type uit de jaren '50, werd de T-serie als naamgever gekozen om te herinneren aan de lange roadstertraditie van MG. Uiterlijke gelijkenissen met de MG TF uit de jaren '50 of een roadster in retrolook waren daarom ook niet te verwachtten. In plaats daarvan had de 3,94 meter lange en iets meer dan 1000 kilogram zware MG TF in vergelijking met de MG F een moderner ogende voorkant die met de druppelvormige koplampen onder helder glas, een laag gelegen voorkant met geïntegreerde mistlichten en een nieuw vormgegeven radiateur met vier luchtopeningen in plaats van de lamellen van voorheen voor een dynamischer optreden moest zorgen. De MG TF was zowel met een klassiek stoffen dak in de collectie opgenomen alsook met een optioneel verkrijgbare hardtop.

De motoren van de MG TF van 2002 tot 2005

De MG TF werd aangeboden met een motor met een cilinderinhoud van 1,6 liter en met een motor met een cilinderinhoud van 1,8 liter. De goedkoopste motor met de kleinste inhoud gaf de tweezitter een prestatievermogen van 85 kW (116 pk). In de topversie met de 1,8 liter motor beschikte de MG TF over een prestatievermogen van 118 kW (160 pk). Daarmee accelereerde hij in 6,9 seconden van nul naar honderd en bereikte hij een maximumsnelheid van meer dan 200 km/u. In 2005 rolden de laatste roadsters van de MG TF serie onder Engelse regie van de band.

De MG TF wordt vanaf 2007 onder Chinese regie opnieuw geproduceerd

Na de verkoop van MG aan de Chinese autofabrikant Nanjing namen de Chinezen in 2007 de MG TF weer in productie voor de Aziatische markten. Een jaar later ging ook in Engeland de productie van de roadster weer van start. De qua uiterlijk licht gewijzigde roadster kreeg nu weer het traditionele MG radiatorrooster met lamellen. Ook de halogeen koplampen waren nieuw. De auto werd uitgerust met een 1,8 liter motor die voldeed aan de Euro4-norm. Deze had een prestatievermogen van 99 kW (136 pk) en daarmee accelereerde de MG TF van de nieuwe generatie in 8,4 seconden van nul naar honderd. De maximumsnelheid lag volgens de fabrikant op 205 km/u. Het gecombineerde brandstofverbruik lag op 7,9 liter (185 g/km CO2).

Beoordelingen voor MG TF

3 Beoordelingen

5,0