Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-banner-l-01.jpg

Peugeot gti

Peugeot GTI: fun voor iedereen

Het GTI-label is niet alleen bij Volkswagen te vinden. De term – een afkorting voor Gran Turismo Iniezione – is ook vaak gebruikt door Peugeot. GTI wordt gebruikt om een type personenauto in een sportieve versie aan te duiden. Peugeot heeft verschillende voorbeelden van rasechte GTI’s. Lees meer

Highlights van Peugeot GTI

  • Laag gewicht-
  • Wendbaar rijgedrag
  • Krachtige motoren
  • Betaalbare performance

Welke Peugeot GTI-modellen zijn leverbaar?

De term GTI wordt vooral gebruikt voor snellere hatchbacks die een motor hebben met meer vermogen dan standaard modellen. Ook de Peugeot GTI uitvoeringen zijn extra snelle personenauto's met een sportief rijgedrag, maar zonder de uiterlijke kenmerken van echte sportauto’s. Een Peugeot GTI occasion is er in grote en kleine formaten met diverse motoren, uiteenlopende ontwerpen en veel of juist weinig bagageruimte. Maar helaas is er ook slecht nieuws: het label GTI bestaat namelijk niet meer bij Peugeot. De focus ligt bij Peugeot op elektrische auto’s. GTI-modellen hebben daardoor het veld moeten ruimen.

De geschiedenis van de Peugeot GTI is een fascinerend hoofdstuk in de wereld van de automobielindustrie, dat begint in de vroege jaren tachtig van de vorige eeuw. Deze Peugeot GTI modellen zijn verkrijgbaar.

Modellen en uitvoeringen Peugeot GTI

Peugeot 205 GTI (1984-1994)

De Peugeot 205 GTI – geïntroduceerd in 1984 – wordt nog altijd beschouwd als een van de beste hot hatches ooit. De auto heeft een cultstatus. Hij werd aanvankelijk uitgerust met een 1,6-liter benzinemotor. Later verscheen de extra potente 1,9-liter variant. De 205 GTI is licht, wendbaar en biedt ongeëvenaarde rijprestaties. Zijn succes hielp Peugeot een moeilijke economische periode te overwinnen en zette de standaard voor toekomstige GTI modellen. Het model krijgt lof voor zijn rijprestaties en is uitgegroeid tot een icoon onder autoliefhebbers.

Peugeot 309 GTI (1987-1993)

De Peugeot 309 GTI wordt vaak overschaduwd door de iconische 205. Maar ook de 309 GTI was een uitstekende hot hatch. De auto werd geleverd met dezelfde 1,6- en 1,9-liter benzinemotoren als de 205 GTI en bood een ruimer interieur. De auto werd met name gewaardeerd om zijn uitgebalanceerde handling en krachtige motor.

Peugeot 106 GTI (1996-2003)

De Peugeot 106 GTI verscheen in 1996 op het toneel. De auto markeerde de terugkeer naar het hot hatch-segment na een periode van stilte in de GTI-modelreeks. Met een lichte carrosserie en een 1.6-liter motor stond de 106 GTI bekend om zijn levendige prestaties en uitstekende handling. Het model werd een favoriet onder jongere bestuurders en liefhebbers van hot hatches. Ook de 106 Rallye is een geliefd model.

Peugeot 206 GTI (1999-2006)

De Peugeot 206 GTI borduurde voort op het succes van zijn voorgangers. Er waren twee varianten: de standaard 2.0-liter GTI en de later geïntroduceerde GTI 180, die een krachtigere motor en verbeterde rijprestaties bood. Ondanks gemengde beoordelingen over zijn rijgedrag ten opzichte van de 205 GTI werd de 206 GTI toch een populaire keuze in veel landen.

Peugeot 306 GTI (1996-2001)

De Peugeot 306 GTI markeerde een nieuwe fase met de introductie van een 2.0-liter 16V motor en een 6-versnellingsbak, een zeldzaamheid op dat moment. Deze combinatie zorgde voor uitstekende prestaties en een meer verfijnde rijervaring. De 306 GTI werd beschouwd als een van de beste hot hatches van zijn tijd, met een evenwichtige handling en sterke prestaties.

Peugeot 207 GTI (2007-2012)

De Peugeot 207 GTI zette de evolutie van Peugeots GTI assortiment voort, met een 1.6-liter turbobenzinemotor met aanzienlijk meer vermogen ten opzichte van zijn voorgangers. Bij dit model lag het accent wel meer op comfort, maar nog altijd is er een overvloed aan sportiviteit. De echt rauwe rijervaring van de vroege GTI’s ontbreekt bij dit model.

Peugeot 208 GTI (2012-2019)

De 208 GTI werd in 2012 gelanceerd en kenmerkte een terugkeer naar de oorsprong van de GTI-serie, met een focus op lichtgewicht, wendbaarheid en kracht. Hij werd uitgerust met een 1.6-liter turbomotor, goed voor een vermogen van 147 kW (200 pk). Als Peugeot Sport-uitmonstering had het model zelfs 153 kW (208 pk) en een sper op de vooras. Het model werd door critici en liefhebbers geprezen om zijn dynamische rijgedrag en werd gezien als een waardig erfgenaam van de 205 GTI. Het spartaanse randje was terug!

Peugeot 308 GTI (2015-2020)

De Peugeot 308 GTI is het antwoord van de Franse autobouwer op de vraag naar een grotere, meer praktische hot hatch zonder compromissen op het gebied van prestaties. Met een 1.6-liter turbocharged motor die tot 270 pk levert, biedt de 308 GTI een uitstekende mix van snelheid, handling en dagelijks gebruiksgemak. Vooral de two-tone exterieurlak is indrukwekkend! Een auto voor de liefhebbers.

Hoeveel kost een Peugeot GTI?

Nieuwprijzen

Helaas, een Peugeot GTI is niet meer nieuw te bestellen. Het doek van het GTI label is gevallen bij Peugeot. De 208 GTI en 308 GTI waren de laatste stuiptrekkingen van Peugeot-modellen met een GTI label. Ook in de toekomst keert GTI niet terug. De focus van Peugeot ligt op batterij-elektrische modellen. Daarvan bestaan wel sportievere GT modellen, maar een echte rasechte Peugeot GTI klinkt waarschijnlijk te mooi om waar te zijn.

Prijzen voor occasions

Een Peugeot GTI occasion is bijzonder interessant voor iemand die zoekt naar een auto die dagelijks bruikbaar is en sportiviteit biedt. Voor minder dan 2.000 euro krijg je al de sleutels van een 306 GTI Cabriolet, want jawel die is ook geleverd. De prijs van een Peugeot GTI occasion loopt op tot bijna 35.000 euro. In dat laatste geval gaat het om een originele Peugeot 205 GTI 1.9 met een lagere kilometerstand. Een Peugeot 208 GTI start bij ongeveer 8.000 euro en prijzen van dat model lopen op tot ongeveer 20.000 euro. Een Peugeot 308 GTI occasion is er vanaf 16.000 euro, maar die prijs loopt eenvoudig op tot 24.000 euro voor een exemplaar met een bijzonder lage kilometerstand.

  • Peugeot 208 GTI – 8000 tot 20.000 euro
  • Peugeot 308 GTI – 16.000 tot 24.000
  • Peugeot 206 GTI – 2.000 tot 8.000 euro

FAQ

Wat is de krachtigste Peugeot GTI?
De krachtigste Peugeot GTI is de Peugeot 308 GTI 1.6 e-THP GTi. Die heeft een vermogen van 200 kW (272 pk). Dit model sprint in 6,0 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u.
Heeft de Peugeot 208 GTI een sperdifferentieel?
De Peugeot 208 GTI by Peugeot Sport heeft een sperdifferentieel op de vooras. Hetzelfde geldt voor de Peugeot 208 GTi 30th Anniversary. Het primaire doel van een differentieel is om de wielen toe te staan met verschillende snelheden te draaien, wat essentieel is voor soepele bochten, omdat het wiel aan de binnenkant van de bocht een kortere afstand aflegt dan het wiel aan de buitenkant. Een sperdifferentieel pakt dit probleem aan door de rotatiesnelheid van de wielen aan elkaar te 'sperren' of te beperken, waardoor het verschil in draaisnelheid tussen de twee wielen wordt verminderd of geëlimineerd. Dit verbetert de tractie door te voorkomen dat al het vermogen naar het wiel met de minste weerstand gaat (wat gebeurt bij een standaard differentieel).