Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
RiskyBusinessPorsche928_Credit_Barrett-Jackson.jpeg

Porsche 928

1 / 6
RiskyBusinessPorsche928_Credit_Barrett-Jackson.jpeg
b-20171007_Christophorus_0452_cpm-cmyk_5000p.jpg
b-titel-20171007_Christophorus_0382_cpm-cmyk_5000p.jpg
HAV 383.jpg
Porsche928rear.jpg
RGB-Acr30933269295253219741.jpg

Sterke punten

  • Krachtige V8, zeker in laatste versies
  • Veel comfort en luxe aan boord
  • Uniek design

Zwakke punten

  • De mooie exemplaren zijn duur geworde
  • Interieurdelen verslijten of gaan kapot
  • Elektronische problemen

Porsche 928 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 928, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De GT die de 911 niet kon vervangen

Met tegenvallende verkopen voor de 911 in de jaren ‘70 ging Porsche op zoek naar een nieuwe insteek voor zijn vlaggenschip. Het resultaat was de 928 uit 1977, een luxueuze Grand Tourer met een V8 onder de motorkap die de concurrentie moest aangaan met de topmodellen van Mercedes en BMW. Het succes van de 928 was niet groot genoeg om het stokje van de 911 over te nemen, die uiteindelijk toch werd vernieuwd, maar wel genoeg om 18 jaar in productie te blijven met enkele updates. Het is nog altijd de enige coupé van Porsche met een V8 voorin.

Interesse in een Porsche 928

Porsche 928 tweedehands auto
Porsche 928 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 928 was de eerste Porsche met een V8 onder de motorkap. Initieel was die amper 240 pk sterk, maar latere versies kregen tot 350 pk.

  • Ondanks het extra gewicht ten opzichte van de 911, kon de 928 wel rekenen op een perfecte gewichtsverdeling dankzij zijn transaxle, wat de rijdynamiek ten goede kwam.

  • Het grote verschil met de eerder spartaanse 911 was de hoeveelheid luxe aan boord. De 928 was echt bedoeld voor Grand Touring, met een comfortabele zitpositie en een koppelrijke motor. Bovendien was er een grote koffer aanwezig onder de achterklep.

  • De Porsche 928 had een uniek design, met elementen van de 924, maar toch een heel eigen look met opvallende details zoals de klapkoplampen of de uitgestrekte daklijn met de grote achter- en zijramen.

Alle belangrijke gegevens over de Porsche 928

Motoren

Bij zijn lancering kreeg de 928 de allereerste V8 van het merk, de M28, een 4,5 liter grote motor van 240 pk, gekoppeld aan een manuele vijfbak met ‘dogleg’-indeling of een drietrapsautomaat. Later zou de automaat nog een vierde versnelling krijgen. De motor was een compromis tussen prestaties en verbruik, want de ontwikkeling van het model verliep tijdens de oliecrisis in de jaren ‘70.

In 1980 kreeg de 928 een S-versie, met een tot 4,7 liter opgeboorde V8 van 300 pk. De oliecrisis was weer gaan liggen en er mocht weer power ontwikkeld worden. Die motor werd nog iets opgevoerd tot 310 pk in 1984 dankzij een hogere compressie. In 1987 kwam er een grote update voor de 928, die als 928 S4 bekend staat, met een 5 liter-V8 van 320 pk, tot wel 330 pk in de 928 GT uit 1989.

Het slotstuk van de 928 was de GTS, die een 5,4 liter-V8 kreeg van 350 pk en 500 Nm en in 5,7 seconden van 0 tot 100 km/u kon sprinten, met een indrukwekkende topsnelheid van 275 km/u. Het was ook een peperdure wagen geworden, met de prijs van een huis.

Afmetingen

De Porsche 928 was 4,52 meter lang, 1,89 meter breed en 1,31 meter hoog. Aan boord is er plaats voor 4 personen, maar de achterbank is niet erg ruim en dient dus enkel voor kinderen of noodgevallen. Je kan ze ook platleggen om het koffervolume te vergroten, dat gemakkelijk toegankelijk is dankzij de grote achterklep. Officieel is de koffer maximaal 400 liter groot, maar dankzij de open laadruimte kan je veel meer vervoeren.

Met een gewicht van ongeveer 1,5 ton was de 928 een stuk zwaarder dan de 911 uit die tijd (ongeveer 1,2 ton), maar door de goede gewichtsverdeling en het extra vermogen lagen de prestaties vrij dicht bijeen. Ook was de 928 nog altijd lichter dan de BMW 8 Reeks en ongeveer even zwaar als de Mercedes SL.

Uitvoeringen

De uitvoeringen van de Porsche 928 volgden elkaar op, met telkens kleine verbeteringen op motor- of uitrustingsniveau. Zo had de 928 S een spoiler voor- en achteraan en betere remmen, terwijl de 928 S4 grote verbeteringen met zich meebracht. De 928 CS was een lichtere versie bedoeld voor circuitgebruik. De GT had meer vermogen en was enkel te koop met een manuele versnellingsbak en een complete uitrusting, waaronder een boordcomputer. Net voor de lancering van de GTS kwamen er ook verbeteringen aan de stuurbekrachtiging, geluidsisolatie, een nieuwe versnellingspook, enzovoort. In dat opzicht is het beter om een later model te hebben, alle kleine verbeteringen (ook qua motorsterkte) in acht genomen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Porsche 928 is een zeldzaamheid in België, maar als je ook in het buitenland een kijkje neemt, vind je al restauratieprojecten vanaf 10.000 euro. Voor zo’n 20.000 euro heb je al een rijdend exemplaar, waarbij de oudere modellen minder geld waard zijn, maar de interessante exemplaren kunnen het dubbele of meer kosten. De kostbaarste Porsche 928 is de GTS, de laatst geleverde uitvoering, en dan het liefst met een manuele versnellingsbak en een bijzondere lakkleur. Dan kom je prijzen tegen tot zo’n 100.000 euro.

Design-highlights en interieur

Strikt genomen zou je de Porsche 928 kunnen beschouwen als de eerste volledig nieuwe Porsche, aangezien de andere modellen van het merk doorontwikkelingen waren van VW-modellen of -projecten. Toch haalt de 928 heel wat inspiratie van de 924, het instapmodel dat een jaar eerder op de markt kwam. Alleen is alles nog een stukje specialer. De klapkoplampen, bijvoorbeeld, die net als bij de Lamborghini Miura naar boven gericht zijn als ze uitstaan en naar voor klappen als je ze aanzet. Of de grote glaspartij aan de achterkant, met de sierlijk aflopende daklijn als splitspunt. De merknaam en later ook de modelnaam staan in de achterbumper gestanst. Met de overgang naar de 928 S4 in 1987 kreeg het model een grondige facelift, met een modernere achterkant en ook een licht aangepaste neus.

Comfortabel… als het nog in goede staat is

Aan boord is het na meer dan 40 jaar duidelijk dat de 928 stamt uit een tijd dat Porsche nog niet zo nauwgezet omsprong met de afwerkingskwaliteit van zijn interieurs. Lederen zetels die snel scheuren vertonen, dashboardpanelen die na verloop van tijd niet netjes meer op elkaar aansluiten, versleten knoppen, … Het verklaart waarom zoveel van de goedkope 928’s een versleten of kapot interieur hebben. Toch was het in zijn tijd een bijzonder comfortabele GT, met een goede zitpositie en een goed overzicht dankzij de dunne raamstijlen en grote glaspartijen. Je kon zelfs heel funky kleurtjes en patroontjes krijgen op de zetels en de rest van het interieur. Let op: de manuele versnellingsbak heeft een ‘dogleg’-patroon, de eerste versnelling zit dus linksonder.

Rijhulp en veiligheid

De Porsche 928 kreeg gedurende zijn 18 jaar lange carrière diverse updates op vlak van veiligheid, met onder meer airbags voor de bestuurder en passagier en ABS.

Alternatieven

In zijn tijd streed de Porsche 928 vooral tegen de BMW 6 en 8 Reeks en de Mercedes SL. Ben je op zoek naar een betaalbare Porsche oldtimer, dan kan je ook voor een 924, 944 of 968 gaan, die over het algemeen wat goedkoper zijn, ook qua onderhoud. Je moet het dan wel met 4 cilinders doen in plaats van 8. Een 911 uit die tijd is over het algemeen een stukje duurder, maar de zijn te vinden voor minder dan 50.000 euro.

FAQ

Hoeveel kost een Porsche 928?
De Porsche 928 is een zeldzaamheid in België, maar als je ook in het buitenland een kijkje neemt, vind je al restauratieprojecten vanaf 10.000 euro. Voor zo’n 20.000 euro heb je al een rijdend exemplaar, waarbij de oudere modellen minder geld waard zijn.
Hoeveel pk heeft de Porsche 928?
Bij zijn lancering had de 928 nog 240 pk, maar doorheen zijn levensduur werd het vermogen opgekrikt tot 350 pk in de 928 GTS.
Is er ook een Porsche 928 Cabrio?
Neen, in tegenstelling tot de 944 is de 928 nooit als cabrio geleverd. Er bestaan wel enkele ombouwprojecten van carrossiers.

Beoordelingen voor Porsche 928

1 Beoordelingen

5,0