Sterke punten
- Krachtige V8, zeker in laatste versies
- Veel comfort en luxe aan boord
- Uniek design
Zwakke punten
- De mooie exemplaren zijn duur geworde
- Interieurdelen verslijten of gaan kapot
- Elektronische problemen
Porsche 928 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 928, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Porsche 928
-
Porsche 928 V8 BVM S4 320 cv * probleme demarrage *
€ 17.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 93.000 km
- 06/1989
- 235 kW (320 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1750 Lennik -
Porsche 928 S Restauratie Project - Projet de restauration
€ 10.880,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 190.000 km
- 04/1984
- 228 kW (310 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3960 Bree -
Porsche 928 928 4S
€ 22.500,-Geen informatie- 306.000 km
- 02/1988
- 228 kW (310 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3560 Lummen -
Porsche 928 S4 / Aut. / Leder / Airco
€ 19.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 118.369 km
- 02/1989
- 235 kW (320 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3960 Bree -
Porsche 928 *boîte mécanique*
€ 16.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 174.000 km
- 11/1977
- 177 kW (241 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4651 Battice -
Porsche 928 s4
€ 52.500,-Geen informatie- 228.000 km
- 02/1988
- 235 kW (320 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
15,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-4430 Ans -
Porsche 928 S4
€ 23.500,-Geen informatie- 204.644 km
- 09/1988
- 243 kW (330 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
15,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-1600 Sint-Pieters-Leeuw -
Porsche 928 S4
€ 35.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 111.500 km
- 03/1988
- 235 kW (320 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1050 Ixelles -
Porsche 928 GTS
€ 40.000,-Geen informatie- 226.000 km
- 04/1992
- 260 kW (354 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1731 Zellik -
Porsche 928 s
€ 19.000,-Geen informatie- 173.000 km
- 09/1983
- 228 kW (310 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3221 Nieuwrode -
Porsche 928 GTS
€ 72.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 139.300 km
- 01/1994
- 257 kW (349 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-1930 Zaventem -
Porsche 928 Aut. / Half leder / Low KM / Airco / 4 Zits
€ 19.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 54.030 km
- 04/1980
- 177 kW (241 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3960 Bree -
Porsche 928 Automatik S 4
€ 37.928,-Geen informatie- 95.250 km
- 12/1989
- 235 kW (320 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8300 Knokke -
Porsche 928 S4 I PCCM I Original Condition I Low Mileage
€ 46.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 91.435 km
- 06/1987
- 235 kW (320 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
-
10,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-9830 St.-Martens-Latem -
Porsche 928 928 s4
€ 29.500,-Geen informatie- 106.000 km
- 06/1988
- 235 kW (320 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3670 Meeuwen-Gruitrode -
Porsche 928 GTS - BELGISCHE WAGEN - PORSCHE HISTORIEK CARPASS
€ 58.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 217.492 km
- 05/1992
- 257 kW (349 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-3300 Tienen -
Porsche 928 S4 5.0 V8 320cv Aut. - Restaurée ! -
€ 64.928,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 78.600 km
- 06/1988
- 235 kW (320 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-4020 Liège -
Porsche 928 S *Erste Hand*Original Lack*
€ 60.000,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. Geen informatie- 45.217 km
- 06/1982
- 228 kW (310 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-6700 Arlon
Interesse in een Porsche 928
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Special: 30 jaar geleden – 928, de vergeten Porsche
Porsche Cayenne Coupé : Orange is the new black
Porsche Macan T: met de ‘T’ van... dynamisch?
Porsche Taycan RWD: meer dan een basisversie?
Test: Porsche Panamera 4S Diesel – Welkom in mijn dromen
Eerste contact: Porsche 911 Carrera S – De beste wordt nog beter
Alternatieve modellen
Goede redenen
De 928 was de eerste Porsche met een V8 onder de motorkap. Initieel was die amper 240 pk sterk, maar latere versies kregen tot 350 pk.
Ondanks het extra gewicht ten opzichte van de 911, kon de 928 wel rekenen op een perfecte gewichtsverdeling dankzij zijn transaxle, wat de rijdynamiek ten goede kwam.
Het grote verschil met de eerder spartaanse 911 was de hoeveelheid luxe aan boord. De 928 was echt bedoeld voor Grand Touring, met een comfortabele zitpositie en een koppelrijke motor. Bovendien was er een grote koffer aanwezig onder de achterklep.
De Porsche 928 had een uniek design, met elementen van de 924, maar toch een heel eigen look met opvallende details zoals de klapkoplampen of de uitgestrekte daklijn met de grote achter- en zijramen.
Alle belangrijke gegevens over de Porsche 928
Motoren
Bij zijn lancering kreeg de 928 de allereerste V8 van het merk, de M28, een 4,5 liter grote motor van 240 pk, gekoppeld aan een manuele vijfbak met ‘dogleg’-indeling of een drietrapsautomaat. Later zou de automaat nog een vierde versnelling krijgen. De motor was een compromis tussen prestaties en verbruik, want de ontwikkeling van het model verliep tijdens de oliecrisis in de jaren ‘70.
In 1980 kreeg de 928 een S-versie, met een tot 4,7 liter opgeboorde V8 van 300 pk. De oliecrisis was weer gaan liggen en er mocht weer power ontwikkeld worden. Die motor werd nog iets opgevoerd tot 310 pk in 1984 dankzij een hogere compressie. In 1987 kwam er een grote update voor de 928, die als 928 S4 bekend staat, met een 5 liter-V8 van 320 pk, tot wel 330 pk in de 928 GT uit 1989.
Het slotstuk van de 928 was de GTS, die een 5,4 liter-V8 kreeg van 350 pk en 500 Nm en in 5,7 seconden van 0 tot 100 km/u kon sprinten, met een indrukwekkende topsnelheid van 275 km/u. Het was ook een peperdure wagen geworden, met de prijs van een huis.
Afmetingen
De Porsche 928 was 4,52 meter lang, 1,89 meter breed en 1,31 meter hoog. Aan boord is er plaats voor 4 personen, maar de achterbank is niet erg ruim en dient dus enkel voor kinderen of noodgevallen. Je kan ze ook platleggen om het koffervolume te vergroten, dat gemakkelijk toegankelijk is dankzij de grote achterklep. Officieel is de koffer maximaal 400 liter groot, maar dankzij de open laadruimte kan je veel meer vervoeren.
Met een gewicht van ongeveer 1,5 ton was de 928 een stuk zwaarder dan de 911 uit die tijd (ongeveer 1,2 ton), maar door de goede gewichtsverdeling en het extra vermogen lagen de prestaties vrij dicht bijeen. Ook was de 928 nog altijd lichter dan de BMW 8 Reeks en ongeveer even zwaar als de Mercedes SL.
Uitvoeringen
De uitvoeringen van de Porsche 928 volgden elkaar op, met telkens kleine verbeteringen op motor- of uitrustingsniveau. Zo had de 928 S een spoiler voor- en achteraan en betere remmen, terwijl de 928 S4 grote verbeteringen met zich meebracht. De 928 CS was een lichtere versie bedoeld voor circuitgebruik. De GT had meer vermogen en was enkel te koop met een manuele versnellingsbak en een complete uitrusting, waaronder een boordcomputer. Net voor de lancering van de GTS kwamen er ook verbeteringen aan de stuurbekrachtiging, geluidsisolatie, een nieuwe versnellingspook, enzovoort. In dat opzicht is het beter om een later model te hebben, alle kleine verbeteringen (ook qua motorsterkte) in acht genomen.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De Porsche 928 is een zeldzaamheid in België, maar als je ook in het buitenland een kijkje neemt, vind je al restauratieprojecten vanaf 10.000 euro. Voor zo’n 20.000 euro heb je al een rijdend exemplaar, waarbij de oudere modellen minder geld waard zijn, maar de interessante exemplaren kunnen het dubbele of meer kosten. De kostbaarste Porsche 928 is de GTS, de laatst geleverde uitvoering, en dan het liefst met een manuele versnellingsbak en een bijzondere lakkleur. Dan kom je prijzen tegen tot zo’n 100.000 euro.
Design-highlights en interieur
Strikt genomen zou je de Porsche 928 kunnen beschouwen als de eerste volledig nieuwe Porsche, aangezien de andere modellen van het merk doorontwikkelingen waren van VW-modellen of -projecten. Toch haalt de 928 heel wat inspiratie van de 924, het instapmodel dat een jaar eerder op de markt kwam. Alleen is alles nog een stukje specialer. De klapkoplampen, bijvoorbeeld, die net als bij de Lamborghini Miura naar boven gericht zijn als ze uitstaan en naar voor klappen als je ze aanzet. Of de grote glaspartij aan de achterkant, met de sierlijk aflopende daklijn als splitspunt. De merknaam en later ook de modelnaam staan in de achterbumper gestanst. Met de overgang naar de 928 S4 in 1987 kreeg het model een grondige facelift, met een modernere achterkant en ook een licht aangepaste neus.
Comfortabel… als het nog in goede staat is
Aan boord is het na meer dan 40 jaar duidelijk dat de 928 stamt uit een tijd dat Porsche nog niet zo nauwgezet omsprong met de afwerkingskwaliteit van zijn interieurs. Lederen zetels die snel scheuren vertonen, dashboardpanelen die na verloop van tijd niet netjes meer op elkaar aansluiten, versleten knoppen, … Het verklaart waarom zoveel van de goedkope 928’s een versleten of kapot interieur hebben. Toch was het in zijn tijd een bijzonder comfortabele GT, met een goede zitpositie en een goed overzicht dankzij de dunne raamstijlen en grote glaspartijen. Je kon zelfs heel funky kleurtjes en patroontjes krijgen op de zetels en de rest van het interieur. Let op: de manuele versnellingsbak heeft een ‘dogleg’-patroon, de eerste versnelling zit dus linksonder.
Rijhulp en veiligheid
De Porsche 928 kreeg gedurende zijn 18 jaar lange carrière diverse updates op vlak van veiligheid, met onder meer airbags voor de bestuurder en passagier en ABS.
Alternatieven
In zijn tijd streed de Porsche 928 vooral tegen de BMW 6 en 8 Reeks en de Mercedes SL. Ben je op zoek naar een betaalbare Porsche oldtimer, dan kan je ook voor een 924, 944 of 968 gaan, die over het algemeen wat goedkoper zijn, ook qua onderhoud. Je moet het dan wel met 4 cilinders doen in plaats van 8. Een 911 uit die tijd is over het algemeen een stukje duurder, maar de zijn te vinden voor minder dan 50.000 euro.