- Homepage
- Auto
- Volkswagen
- Volkswagen Karmann Ghia
Sterke punten
- Origineel
- Boxermotor
- Eenvoudige mechaniek
Zwakke punten
- Roestvorming
- Matige prestaties
- Gulzig
Volkswagen Karmann Ghia Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Karmann Ghia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod voor Volkswagen Karmann Ghia
-
Volkswagen Karmann Ghia Coupé
€ 6.950,-Geen informatie- 78.955 km
- 10/1967
- 66 kW (90 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-8560 Wevelgem -
Volkswagen Karmann Ghia Triple White 1987
€ 5.500,-Geen informatie- 184.000 km
- 11/1987
- 82 kW (111 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1342 limelette -
Volkswagen Karmann Ghia
€ 14.500,-Geen informatie- 70.000 km
- 02/1964
- 37 kW (50 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3800 Sint-Truiden -
Volkswagen Karmann Ghia
€ 33.000,-Geen informatie- 85.000 km
- 06/1967
- 81 kW (110 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-6600 Bastogne -
Volkswagen Karmann Ghia
€ 26.000,-Geen informatie- 55.000 km
- 09/1969
- 29 kW (39 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
-
10,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-8810 Lichtervelde -
Volkswagen Karmann Ghia type 14 coupé
€ 24.900,-Geen informatie- 107.703 km
- 09/1971
- 38 kW (52 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Halfautomaat
- Benzine
- - (l/100 km)
-
250 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Particulier, BE-2250 Olen
Interesse in een Volkswagen Karmann Ghia
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
De 4-cilinder boxer van Volkswagen maakte dankzij de 2 uitlaatpijpen een heerlijk geluid. De uitlaat was anders ontworpen dan bij de Kever. Die sound is ook harder te horen in het interieur, maar dat is voor de liefhebber geen bezwaar, integendeel.
Er werden in totaal ruim een half miljoen Karmann Ghia’s aan de man gebracht. Dat de auto vandaag nog altijd redelijk aan prijs is en alleen maar duurder zal worden met de jaren, maakt van hem een prima investering.
Met zijn eenvoudige mechaniek (welke elektronica?) is de Karmann Ghia een betrouwbare metgezel voor rustige ritten op landelijke wegen.
Cabrioliefhebbers konden ook al bij de Karmann Ghia terecht.
Belangrijke gegevens
Motoren van de Karmann Ghia
De Karmann Ghia heeft altijd een 4-cilinder benzine boxermotor achterin gehad, door een carburator gevoed, 2 kleppen per cilinder en onderliggende nokkenassen. Eerst een 1.2 l van 30 pk die later 36 pk sterk werd. Daarna volgde een 1.3-liter van 50 pk die later doorgroeide tot 53 pk. Tenslotte was er ook nog een 54 pk sterke 1.6-liter. Alle pk’s gingen steevast naar de achterwielen.
Afmetingen
Hij woog 870 kg, was 4,14 m lang, 1, 63 m breed, 1,33 m hoog, de wielbasis bedroeg 2,4 m. In de tank kon 40 l. De kofferruimte (vooraan) kon een paar weekendtassen hebben.
Varianten
Je had in Type 14 de keuze tussen de Coupé en de Cabrio, waarbij de kleine achterbank bij de cabrio achteraan wegviel. Voorts was er vanaf de jaren 60 ook een versie met een 3-trapsautomaat, vooral om de VS te plezieren.
Prijzen
In de jaren 70 ging de Karmann Ghia voor (omgerekend) € 3.500 de deur uit. Daar moest je in die tijd al de betere verdiener voor zijn. Vandaag gaat de auto, mits in redelijke staat, voor €15.000 tot €20.000 in de tweedehandsprijslijsten.
Design
Buitenzijde
Dat Ghia een Italiaanse designstudio was, en dat Giugiaro zich met Alfa Romeo’s bemoeide, is toch te zien aan de Karmann Ghia. Die was in eerste instantie voor Chrysler bedoeld, maar kwam bij VW terecht. Dat VW de techniek leverde, is nergens te zien, op de koets is alleen het eigen logo te zien. Twee luchthappers, een kofferdeksel dat zo van de 365 Porsche is afgehaald, chromen bumpers, flinke richtingaanwijzers en een tankklep op de rechter wielkast. De uitstulpende wielkast achter verhoogt nog het effect van het aflopend dak. Achteraan de typische VW-achterlichten en de al even typische dubbele uitlaat geven de Karmann Ghia ook iets van de Britse roadsters uit die tijd.
Binnenkant
Twee klokken in het dashboard, dat is anderhalve keer meer dan gebruikelijk in de auto’s van die tijd. Maar voorts ook de Duitse soberheid in tijden dat een middenconsole nog moest uitgevonden worden. Een lange pook op de tunnel, een handrem tussen de voorstoelen, een radio pal in het midden, plus een duidelijk schakelschema langs het handschoenkastje. Wie wilde kon een lederen afwerking krijgen. De stoelen zijn nog stoelen in de letterlijke betekenis van het woord.
Veiligheid
Het zijn precies de almaar toenemende veiligheidseisen die de Karmann Ghia de das hebben omgedaan. Hij had er namelijk geen en weigerde zich de lompe VS-bumpers te laten aanmeten. Geen airbags, veiligheidsgordels waren niet oprolbaar, noch in de hoogte te verstellen, geen ABS, laat staan tractiecontrole en van een veiligheidskooi had mijnheer Karmann nog nooit gehoord. En van de Euro Ncap al helemaal niet.