Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-kermann-ghia-l-01.jpg

Volkswagen Karmann Ghia

1 / 3
vw-kermann-ghia-l-01.jpg
vw-kermann-ghia-l-02.jpg
vw-kermann-ghia-l-03.jpg

Sterke punten

  • Origineel
  • Boxermotor
  • Eenvoudige mechaniek

Zwakke punten

  • Roestvorming
  • Matige prestaties
  • Gulzig

Volkswagen Karmann Ghia Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volkswagen Karmann Ghia, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Imagobooster: de Karmann Ghia

Begin de jaren 50 ontstond de Karmann Ghia als een prestigeproject van Volkswagen. Zijn basis deelde hij met de succesvolle VW Kever, zijn koetswerk was sportief en binnenruimte meer geënt op toeren dan op vervoeren. Tot 1974 bleef deze auto in Duitsland in productie, in Brazilië mocht hij nog een jaartje langer het goede weer maken.

Interesse in een Volkswagen Karmann Ghia

Volkswagen Karmann Ghia tweedehands auto
Volkswagen Karmann Ghia dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 4-cilinder boxer van Volkswagen maakte dankzij de 2 uitlaatpijpen een heerlijk geluid. De uitlaat was anders ontworpen dan bij de Kever. Die sound is ook harder te horen in het interieur, maar dat is voor de liefhebber geen bezwaar, integendeel.

  • Er werden in totaal ruim een half miljoen Karmann Ghia’s aan de man gebracht. Dat de auto vandaag nog altijd redelijk aan prijs is en alleen maar duurder zal worden met de jaren, maakt van hem een prima investering.

  • Met zijn eenvoudige mechaniek (welke elektronica?) is de Karmann Ghia een betrouwbare metgezel voor rustige ritten op landelijke wegen.

  • Cabrioliefhebbers konden ook al bij de Karmann Ghia terecht.

Belangrijke gegevens

Motoren van de Karmann Ghia

De Karmann Ghia heeft altijd een 4-cilinder benzine boxermotor achterin gehad, door een carburator gevoed, 2 kleppen per cilinder en onderliggende nokkenassen. Eerst een 1.2 l van 30 pk die later 36 pk sterk werd. Daarna volgde een 1.3-liter van 50 pk die later doorgroeide tot 53 pk. Tenslotte was er ook nog een 54 pk sterke 1.6-liter. Alle pk’s gingen steevast naar de achterwielen.

Afmetingen

Hij woog 870 kg, was 4,14 m lang, 1, 63 m breed, 1,33 m hoog, de wielbasis bedroeg 2,4 m. In de tank kon 40 l. De kofferruimte (vooraan) kon een paar weekendtassen hebben.

Varianten

Je had in Type 14 de keuze tussen de Coupé en de Cabrio, waarbij de kleine achterbank bij de cabrio achteraan wegviel. Voorts was er vanaf de jaren 60 ook een versie met een 3-trapsautomaat, vooral om de VS te plezieren.

Prijzen

In de jaren 70 ging de Karmann Ghia voor (omgerekend) € 3.500 de deur uit. Daar moest je in die tijd al de betere verdiener voor zijn. Vandaag gaat de auto, mits in redelijke staat, voor €15.000 tot €20.000 in de tweedehandsprijslijsten.

Design

Buitenzijde

Dat Ghia een Italiaanse designstudio was, en dat Giugiaro zich met Alfa Romeo’s bemoeide, is toch te zien aan de Karmann Ghia. Die was in eerste instantie voor Chrysler bedoeld, maar kwam bij VW terecht. Dat VW de techniek leverde, is nergens te zien, op de koets is alleen het eigen logo te zien. Twee luchthappers, een kofferdeksel dat zo van de 365 Porsche is afgehaald, chromen bumpers, flinke richtingaanwijzers en een tankklep op de rechter wielkast. De uitstulpende wielkast achter verhoogt nog het effect van het aflopend dak. Achteraan de typische VW-achterlichten en de al even typische dubbele uitlaat geven de Karmann Ghia ook iets van de Britse roadsters uit die tijd.

Binnenkant

Twee klokken in het dashboard, dat is anderhalve keer meer dan gebruikelijk in de auto’s van die tijd. Maar voorts ook de Duitse soberheid in tijden dat een middenconsole nog moest uitgevonden worden. Een lange pook op de tunnel, een handrem tussen de voorstoelen, een radio pal in het midden, plus een duidelijk schakelschema langs het handschoenkastje. Wie wilde kon een lederen afwerking krijgen. De stoelen zijn nog stoelen in de letterlijke betekenis van het woord.

Veiligheid

Het zijn precies de almaar toenemende veiligheidseisen die de Karmann Ghia de das hebben omgedaan. Hij had er namelijk geen en weigerde zich de lompe VS-bumpers te laten aanmeten. Geen airbags, veiligheidsgordels waren niet oprolbaar, noch in de hoogte te verstellen, geen ABS, laat staan tractiecontrole en van een veiligheidskooi had mijnheer Karmann nog nooit gehoord. En van de Euro Ncap al helemaal niet.

FAQ

Zijn er wisselstukken voor de Karmann Ghia te koop?
Officieel is de na-service niet meer, maar clubs en onderlegde carrossiers weten een Karmann Ghia in perfecte staat te krijgen. Kost wel centen.
Wat is de Karmann Ghia TC?
De Touring Coupé (1971) werd alleen in Brazilië gebouwd en niet geëxporteerd.
Waarom kreeg de Karmann Ghia geen opvolger?
Veranderende tijden en eisen, maakten dat VW met de Scirocco voor de pinnen kwam; zo bezien toch een beetje de opvolger.