De huidige Porsche 911 kreeg zijn midlife-opfrisbeurt al rond 2015. Voor de puristen was het angstvallig wachten de GT3 aan de beurt kwam. Zou die op zijn beurt ten prooi vallen aan de turbo? Ze kunnen opgelucht ademhalen, de GT3 blijft op atmosferische wijze ademen.
500 pk
Toch is de mechaniek ingrijpend gewijzigd, want de Porsche 911 GT3 ruilt zijn 3.8 in voor de 4.0 flat-6 uit de vorige GT3 RS en de beroemde 911 R, met 500 pk. Van beide modellen neemt de nieuwe GT3 ook de meesturende achtertrein over en de actieve motorsteunen die samen met het sperdifferentieel de aandrijving en de stabiliteit van deze strikte achterwielaandrijver verbeteren. De aerodynamica is eveneens verbeterd, met een nieuwe voorbumper, een nieuwe achtervleugel en een nieuwe diffuser.
Porsche brengt de 911 GT3 aan met een keuze van drie types stoelen, met manuele regeling, met elektrische regeling of een vergrendelde plastic kuipstoel. De Track Precision-optie stelt je in staat om je rijgegevens te downloaden en te analyseren via je smartphone.
Het gewicht van de 911 GT3 blijft stabiel op 1.430 kilogram. Terwijl ook de topsnelheid identiek blijft met 318 km/u, wint hij toch ééntiende in de sprint naar 100 km/u. Die verloopt met de PDK-versnellingsbak in 3,4 seconden. Maar dit brengt ons naar het tweede goede nieuws. Naast de PDK stelt Porsche de nieuwe GT3 ook beschikbaar met een gewone, manuele zesversnellingsbak. Daarmee heeft hij wel 3,9 seconden nodig om 100 km/u te halen, maar het plezier om manueel te schakelen is veel groter.
De nieuwe Porsche 911 GT3 heeft een basisprijs van 156.671 euro.