Het gamma van de Porsche 911 is een doolhof geworden waarin het nog moeilijk onderscheid maken is. Alleen voor de GT’s, deze kleine leidraad: GT2 = turbo, GT3 = atmosferische motor. Puristen zweren dus bij de GT3.
Alleen PDK
De Porsche 911 GT3 RS neemt dus de GT3 als vertrekpunt. De 4.0 zescilinder wordt naar 520 pk gebracht, wat 20 pk meer is dan in de GT3. Hierdoor is hij meteen ook de krachtigste atmosferische flat-six die Porsche ooit produceerde. Alleen de achterwielen krijgen die power te slikken, via een zeventraps PDK-versnellingsbak. In tegenstelling tot de GT3, is een manuele bak geen optie in de 911 GT3 RS.
Aerodynamisch gaat hij verder dan de GT3, en daarvoor inspireert hij zich op de GT2 RS. Zoals die laatste krijgt hij heel wat elementen in carbon, magnesium en een uitgekleed interieur. Hierdoor zakt het gewicht. Met het optionele Weissach pack met nog meer carbon kan hij richting 1.430 kilogram afglijden.
Onderstel als de GT2 RS
De vergelijking met de GT2 RS loopt nog even door. Het onderstel van de GT3 RS is bijvoorbeeld heel wat radicaler dan dat van een gewone GT3. De vierwielsturing krijgt ‘levendiger’ instellingen. De silentblocs zijn vervangen door metalen scharnierpunten. Hij boet dus niet alleen aan comfort in, maar reageert ook scherper. Wat ons meteen weer bij onze beangstigende ervaring. Zijn topsnelheid ligt bij 312 km/u… en hij kost 200.110 euro.