7 minuten en 20 seconden, dat is al wat de Porsche 911 GT3 RS nodig heeft voor een rondje Nürburgring. De Carrera GT had 7 minuten 29 seconden nodig. Niets duurt eeuwig, en al zeker niet de snelste zijn.
De 911 GT3 RS ziet zijn zescilinder groeien naar 4.0 liter, waaruit Porsche 500 pk en 460 Nm puurt. Zonder turbo’s, het enige folietje dat de GT3 RS zich permitteert is een PDK dubbelekoppelingsbak. Hij haalt 100 in 3,3 seconden en 200 in 10,9 seconden. De topsnelheid is nog niet bekend, we weten wel dat hij officieel 12,7 l/100 km verbruikt.
Deze Porsche is vooral ontwikkeld voor trackdays en uitstapjes naar de Nordschleife. Porsche hield het gewicht laag door onder meer een dak in magnesium en carbon voor de kofferklep en motorkap. Dat maakt de RS 10 kg lichter dan een gewone GT3. Hij krijgt het bredere koetswerk van de 911 turbo, en meer aerodynamische elementen zoals een lip aan de frontspoiler. Aan de wielen krijgt hij extra ventilatieroosters, die volgens Porsche de downforce op de vooras helpen verbeteren.
Pit limit
Het interieur is een kopie van dat van de 911 GT3. Hij krijgt stoelen die gebaseerd zijn op de carbon exemplaren uit de 918 Spyder. Wie het Club Sport pack bestelt, krijgt er een rolkooi bij. Op de middenconsole vind je een pit limiter snelheidsbegrenzing. Hoewel Porsche de nadruk legt op de alledaagse bruikbaarheid van de GT3 RS, lijkt ons dat toch wel heel erg op het circuit georiënteerd. Hij zal minstens 182.000 euro kosten bij ons.