Terwijl het volledige 911-gamma de grillen van de mode volgt en resoluut voor turbo-power kiest, lijkt het merk nu ook iets te hebben gevonden om zijn puristen te sussen. Weliswaar in beperkte oplage, want van deze Porsche 911 R worden slechts 991 stuks gemaakt. Toevallig is dat net ook de code waaronder de modelbenaming van deze generatie 911 bekend staat.
Atmosferisch en manueel
Onder de motorkap vind je geen flat 6 turbo dus, maar wel het vertrouwde atmosferische 4.0 motorblok met 500 pk en 460 Nm. Een motor die hij deelt met de GT3 RS. Maar in tegenstelling tot die laatste wil de 911 R alleen maar de achterwielen van al die power bedienen. Hij krijgt een mechanische sper. De bestuurder moet zelf werken met een manuele zesbak, een dubbelekoppelingsbak is deze keer geen optie. De manuele bak is niet het enige retro-aspect. De stoelen zijn met Pepitastof overtrokken, net als in de sixties. Toch zie je ook moderne aspecten in deze 911, zoals de meesturende achtertrein, de keramische remmen, de titanium uitlaat en de mogelijkheid om de auto 30 mm hoger te leggen om vlot over drempels te klimmen.
Light
Met 1.370 kilogram in de weegschaal is de 911 R zo’n 50 kilogram lichter dan de GT3 RS. Die gewichtsbesparing dankt hij onder meer aan zijn carbon vleugels en motorkap, magnesium dak en lichter polycarbonaat in plaats van glas voor de zijruiten en de achterruit. De zitjes achteraan zijn weg, net als een deel van de isolatie. Airco en audio zijn handig naar de optielijst verbannen. Hierdoor kan de Porsche 911 R pieken bij 323 km/u in plaats van 310 zoals in een GT3 RS. Maar die staat wel een halve seconde sneller aan 100, de 911 R heeft 3,8 seconden nodig.
Discreter, sneller, lichter en puurder dan de GT3 RS. Maar de 911 R is ook een stuk duurder: 193.963 euro. Dat is meer dan 8.000 euro extra. Hoe minder zo soms ook meer kan zijn.