Alweer twee jaar geleden lanceerde Porsche de 992-generatie van zijn iconische 911. Die rijdt al een tijdje op turbokracht, en culmineerde vorig jaar in het Autobahngeweld van de Turbo en Turbo S. Maar de meer hardcore Porschisten wachten uiteraard het liefst op de GT3, die samen met de motorsportafdeling van Stuttgart wordt ontwikkeld.
En daar is er goed nieuws: de boxermotor achteraan in de nieuwe 911 GT3 is nog steeds atmosferisch. Het is een 4 liter grote flat-six die 510 pk produceert, en in 3,4 seconden naar 100 km/u sprint. Zijn topsnelheid ligt op 320 km/u, al gaan daar twee eenheden af als je voor de PDK-versnellingsbak kiest. Jawel: deze 911 GT3 schakelt met een manuele zesbak of PDK-bak met dubbele koppeling.
Maar bij de GT3 draait het niet om pure rechtuitprestaties, wel om circuitplezier. Daar ontbreekt het niet aan, want de aerodynamica – met onder meer die indrukwekkende achtervleugel en diffusor – zorgt voor flink wat meer neerwaartse druk. De inspiratie komt van de 911 RSR, waar ook de voorophanging van deze nieuwe GT3 aan ontleend werd. Gewichtsbesparing is er tot slot in de vorm van een lichtere kap vooraan, dunnere ruiten, een lichtere sportuitlaat, gesmede velgen en een spartaansere binnenbekleding.