Duitse sportwagenbouwer Porsche heeft een lange geschiedenis met het Targa-dak. Meer nog, de huidige 992-generatie 911 is alweer de achtste (!) generatie 911 van het carrosserietype. Hoewel enkele van die generaties een glazen schuifdak kregen in plaats van een écht wegkappend dakje, mag er tegenwoordig terug terecht Targa op de 911 Targa staan.
Bekend recept
Het recept is je ondertussen al wel bekend. Want de 911 Targa houdt het midden tussen cabrio en coupé. Het beste van beide werelden zou je wel eens kunnen zeggen. Maak echter niet de fout dat dit simpelweg een 911 Coupe is waarvan ze het dak openden met een blikopener. Zo krijgt deze Targa een uniek glazen achterpartij die helemaal rondom loopt. Een stukje glas dat je liever niet breekt.
Daarenboven klapt het dak weg in 19 seconden met een serieus stukje over overengineering - het blijven tenslotte Duitsers. Hoewel de Targa in 1965 naar voren werd geschoven als een “veilige cabrio met antirolstang”, zijn moderne auto’s zo veilig dat het eerder een blikvanger, dan veiligheidsoptie is. Ons hoor je echter niet klagen.
GTS op komst
Voor de aandrijving doet de 911 Targa beroep op zijn broeders. Zo is hij initieel beschikbaar als “4” en “4S”. Daardoor krijg je een zescilinder boxermotor met 385 pk (4) dan wel 450 pk (4S), vierwielaandrijving en een sprint naar de honderd van 3.6 seconden voor de 4S-variant. Vierwielaandrijving is standaard, net zoals de achttrapsautomaat. Optioneel kan je evenwel een manuele zevenbak krijgen. Jep, zeven, geen schrijffout.
Ongetwijfeld brengt Porsche de komende jaren ook nog een GTS-derivaat uit. Met nog meer pep achterin. Een 911 Targa Turbo of Turbo S met 650 pk? We kunnen enkel maar dromen…