1997 was het moment waarop de laatste luchtgekoelde 911 – model 993 – het licht doofde en de watergekoelde 911 – model 996 – het podium betrad. Het duurde jaren voor de Porscheliefhebbers de klap verwerkten, en tot vandaag sleept de 996 daarom een kwalijke repuatie mee. Dat, en zijn omeletlampen natuurlijk. Het verschil in waarde tussen een 993 en een 996 is huizenhoog.
Turbo only
Nu wuift Porsche de atmosferische 3.4 en 3.6 zescilinder boxermotoren uit. De 911 Carrera en Carrera S krijgen bij de facelift turbomotoren. Dubbele turbo’s zelf. Porsche verguldt de pil met de mededeling dat ze een legendarische cilinderinhoud krijgen. Met de 3.0 maakte de 911 uit de jaren ’70 zich onsterfelijk.
Tegenover de huidige generatie wint de 3.0 20 pk en 60 Nm ten opzichte van de vorige motoren. In de Carrera geeft dat 370 pk en 420 Nm, in de Carrera S is dat 450 pk en 500 Nm. Het maximum koppel ligt in de twee gevallen voor het rapen tussen 1.700 en 5.000 opm. We moeten ons geen zorgen maken volgens Porsche, want vervolgens mogen de motoren nog lustig doordraaien naar 7.500 opm. Belangrijk voor Porsche is de verbruiksdaling op de officiële cyclus van goed 1 l/100 km. 7,4 l/100 km volgens Porsche, met PDK-dubbelekoppelingsbak is dat 7,7 liter. Belangrijk voor u: dankzij de wijzigingen duikt een gewone 911 voor het eerst onder 4 seconden in de sprint naar 100. De Carrera S heeft slechts 3,9 seconden nodig voor die oefening.
De nieuwe Porsche 911 Carrera moet leuker dan ooit zijn om te besturen, want het zwaartepunt is 1 centimeter lager gelegd. Je kan ook vierwielaandrijving bestellen. Andere nieuwigheid is de Sport Response, die gedurende 20 seconden een blitzkrieg ontketent.
De bestelboekjes zijn open, de eerste leveringen zijn voor december. De 911 Carrera kost 99.825 euro, de Carrera S heb je voor 114.224 euro. Een cabrio is 13.000 euro duurder. Kenners zien dat de nieuwe 911 meteen 6.000 euro duurder is geworden. Slik.